26
kw.-2023

„A”… jak do Katowic?

Aktualności   /  

Od 17 kwietnia br. linia A kursuje zmienioną trasą – tymczasowa zmiana została spowodowana wcześniejszymi utrudnieniami. Teraz autobus pomija przystanki Osiedle Stałe Kalinowa, Dąbrowa Narodowa Kościół i Łubowiec, a kursy w obu kierunkach realizowane są ul. Wojska Polskiego i ul. Obrońców Września 1939 roku. Od razu pojawiły się też komentarze o rzekomym „wykluczeniu” pasażerów z Dąbrowy Narodowej…

 

Niestety nie było możliwości zorganizowania w Katowicach przerw wyrównujących opóźnienia – przystanek przy Alei Korfantego nie ma stanowiska postojowego. Oznacza to, że wszelkie utrudnienia na trasie przejazdu w kierunku Katowic przenoszone były także na kursy powrotne w kierunku Chrzanowa. Budowa estakady w Byczynie, przebudowa ul. Katowickiej, a w szczególności prace na drodze S1 i autostradzie A4 powodowały opóźnienia większe nawet niż 30 minut. W samej Dąbrowie Narodowej linia „A” na tzw. „pełnym obiegu wozu” potrafiła „zrobić” opóźnienie do 8 minut.

Wycofanie linii A z przystanków przy ul. Katowickiej jest tylko tymczasowe, o czym od początku informowało Miasto i przewoźnik. Przystanki, na których chwilowo nie zatrzymuje się autobus A, są obsługiwane jeszcze przez linie E, J, S i 319, które zapewniają przesiadki, które dla osób posiadających bilety okresowe lub dzienne są bez kosztowe. Przyjęte rozwiązanie i tak naprawdę krótki czas oczekiwania na przesiadkę przy sosnowieckim outlecie, spotkały się z aprobatą wielu osób, m.in. poprzez komentarze w mediach społecznościowych. Internauci zwracali uwagę, że przy istniejących alternatywach dojazdu do Katowic (linie E i J, połączenia kolejowe), linia A już dawno temu powinna zostać „autobusem ekspresowym” pomijającym część przestanków i obsługującym te „strategiczne”.

Pasażerowie, którzy do tej pory wsiadali w autobus linii A na przystankach przy ul. Katowickiej, mogą podjechać autobusem linii E, J lub S na przystanek „Sosnowiec Jęzor Centrum Handlowe” i tam przesiąść się na A. Czas oczekiwania jest naprawdę krótki. Przykładowo – Przed odjazdem linii A o 6:11, na przystanek podjeżdża E o 6:05. O godz. 7:08 zatrzymuje się S, z którego spokojnie można przesiąść się w A o 7:16. Praktycznie przez cały dzień Mieszkańcy mają zapewnione przesiadki, zarówno w jedną, jak i drugą stronę. W przypadku powrotów z Katowic, w porach największego obłożenia pasażerskiego (np. powroty z uczelni czy pracy) pasażerowie wysiadający z A pod sosnowieckim outletem mogą przesiąść się nawet na jeden z dwóch przyjeżdżających wkrótce autobusów – np. gdy pasażer wysiądzie z A o 15:40, to może przesiąść się w J o 15:43 lub S o 15:44. Dwa autobusy odjeżdżają także po przyjeździe A o 16:20 i 17:00. Poniżej zamieszczamy tabelkę z informacją o odjazdach linii A z przystanku „Sosnowiec Jęzor Centrum Handlowe” wraz z godzinami przyjazdów na ten przystanek autobusów linii E, J i S, z których Mieszkańcy mogą się przesiąść na/ z A jadąc w kierunku Katowic lub Chrzanowa.

Przystanek Sosnowiec Jęzor Centrum Handlowe kierunek Katowice – dni robocze

Odjazd linii A

Przyjazd linii zapewniającej przesiadkę (oznaczenie linii)

Odjazd linii A

Przyjazd linii zapewniającej przesiadkę (oznaczenie linii)

5:26

5:18 (J)

11:52

11:47 (S)

6:11

6:05 (E)

12:52

12:45 (E)

6:26

6:19 (S)

13:32

13:18 (J)

6:56

6:46 (J)

14:07

13:53 (E)

7:16

7:08 (S)

14:50

14:43 (E)

7:56

7:36 (E)

15:30

15:21 (E)

8:21

8:11 (J)

16:12

16:02 (E)

9:26

9:22 (E)

16:47

16:38 (E)

10:26

10:22 (E)

17:47

17:34 (E)

 

Przystanek Sosnowiec Jęzor Centrum Handlowe kierunek Chrzanów – dni robocze

Odjazd linii A

Przyjazd linii zapewniającej przesiadkę (oznaczenie linii)

Odjazd linii A

Przyjazd linii zapewniającej przesiadkę (oznaczenie linii)

6:12

6:28 (S)

14:55

15:04 (S)

6:49

7:00 (E)

15:40

15:43 (J), 15:44 (S)

7:42

7:43 (S), 7:49 (J)

16:20

16:21 (J), 16:39 (E)

8:42

8:50 (J)

17:00

17:01 (J), 17:13 (E)

10:12

10:32 (E)

17:35

17:43 (S)

11:12

11:14 (J), 11:34 (E)

18:35

18:37 (S)

12:40

13:02 (E)

13:40

13:52 (E)

14:20

14:24 (S), 14:34 (E)

 

Jak widać, tymczasowa (co należy podkreślać!) zmiana trasy linii A nie wymaga wprowadzenia dodatkowych rozwiązań mogących ułatwić pasażerom podróżowanie – ponieważ problemów z przesiadkami nie ma, zarówno w jednym, jak i drugim kierunku, co widać po analizie powyższej tabelki. Przy obecnej częstotliwości kursowania linii nadal obsługujących Dąbrowę Narodową i Łubowca, dojazd na przesiadki naprawdę nie wymaga wprowadzania na ten teren dodatkowej linii. Zwłaszcza, że jej wprowadzenie spowodowałoby z kolei opóźnienia w jej kursowaniu w innych częściach Miasta – co znowu nie spotkałoby się z aprobata pasażerów.

0

 likes / 0 Komentarze
Poleć ten post: